Om skolan

FAKTA #1

300 miljoner indier lever på mindre än 1 dollar om dagen.

FAKTA #2

465 miljoner ungdomar i Indien är mellan 10-24 år.

FAKTA #3

1/3 av landsortsbefolkningen är analfabeter i Indien.

FAKTA #1

300 miljoner indier lever på mindre än 1 dollar om dagen.

FAKTA #2

465 miljoner ungdomar i Indien är mellan 10-24 år.

FAKTA #3

1/3 av landsortsbefolkningen är analfabeter i Indien.

Det är inte ledarskap och motivation som saknas, utan resurser

Help for Children stöttar barnhemsverksamheten Living Hope och Anton Public School inom Living Hope Association. Det som började med 10 barn är idag ett större barnhem med ~ 200 barn i åldrarna 6-16 år beläget i de norra delarna av mångmiljonstaden Bangalore. Upplägget är enkelt, men det gör skillnad. Barnen får skolgång, mat, medicin, tak över huvudet, och inte minst en meningsfull tillvaro där de ges möjlighet att förverkliga sina drömmar. Nyckeln till allt är utbildning. Utan utbildning ingen framtid. Det vet barnen om och är påtagligt studiemotiverade.

Arbetet är enastående och sedan flera år tillbaka leds arbetet av den yngste sonen Dhiraj John som är utbildad rektor.

Dhiraj ger barnen framtidstro

Möt Dhiraj John som driver Living Hope Children’s home och Anton Public School i Bangalore, Indien. Han lägger stort fokus på pedagogik och studieresultat för varje barn. Skolan gör att barnen har en framtid.

Hör Dhiraj berätta mer >>

Dhiraj ger barnen framtidstro

Hör Dhiraj berätta mer >>

”My dream is to become a doctor”

Möt Aishwarya, 16 år, och ett av de barn som går på Anton Public School. Hon drömmer om att få ett jobb hon trivs med. Vi hjälper henne att få den framtid hon har rätt till.

Lyssna på hennes berättelse här >>

Skolans tre utmaningar

lytt till nya lokaler

Living Hope tvingas tyvärr se sig om efter nya lokaler då de blivit uppsagda från nuvarande hyreskontrakt motsvarande 60% av den yta de hyr idag. De är nu i akut behov av pengar för att rusta upp de lokaler som bland annat ska bli kök, badrum, tvätteri, kontor och boende för de äldre pojkarna. Om de inte får in pengarna tvingas de att skicka hem barn. Utan utbildning, ingen framtid.

Beräknad kostnad för renovering: ~135 000 kr.

Vill du vara med och finansiera nya lokaler? >>

För få utbildade lärare

Skolan har svårt att hitta bra lärare. Senaste åren har myndigheterna infört krav på lägsta löner vilket har drivit upp lärarlönerna i hela Indien. De som väljer att vara lärare på Anton Public School gör det med hjärta, för att vara en del av visionen, inte på grund av lön. Men för att garantera en bra kvalitet så behöver man kunna attrahera och behålla bra lärare, och det innebär att lönekostnaderna stiger. Och utan en enda krona i stöd eller bidrag från myndigheterna så blir varje ny månad en kamp.

Beräknad lön för en utbildad lärare: ~4000 kronor per år.

Vill du vara med och avlöna en lärare? >>

Avslutad skolgång

Idag har man bara tillstånd att ha skola till årskurs 8. Anton Public School skulle kunna söka tillstånd för upp till årskurs 10 som är sista året i grundskolan, men säger att de inte kan få det utan att muta sig fram. Något de varken vill eller kan. Att driva skola upp till årskurs 10 kräver också fler lärare och framförallt bättre lokaler. Idag betalar de därför en annan skola ca. 10 minuters gångväg från barnhemmet.

Beräknad studiekostnad för ett barn: ~ 4000 kr per år.

Vill du vara med och betala studiekostnaden?  >>

Läs mer om hur ditt bidrag gör skillnad

Bli månadsgivare

Var med och gör världen bättre för barn varje dag.

Swisha gåva

Tack vare din swish kan vi förändra barns liv!

Få spännande nyheter direkt i inkorgen

Varje månad skickar vi ut ett nyhetsbrev om vårt arbete i Indien. Genom att prenumerera får du tillgång till olika händelser, historier och nyheter direkt från Indien, samt större inblick i vad dina pengar gör för barnen och deras framtid.